SKTK „AUTSAJDER” – Aktualności

11.11.2017

Rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości Szkolny Klub Turystyczno – Krajoznawczy „Autsajder” upamiętnił, jak na prawdziwych wędrowców przystało, kolejnym rajdem. Tym razem był on poświęcony Sylwestrowi Kowalczewskiemu – geografowi, pedagogowi, autorowi przewodników i krajoznawcy związanemu z regionem świętokrzyskim, którego postać przybliżyli nam członkowie Polskiego Towarzystwa Geograficznego. To właśnie im zawdzięczyliśmy zorganizowanie rajdu, podczas którego zdobyliśmy wiedzę nie tylko geograficzną. Wyprawa rozpoczęła się bowiem na Karczówce, gdzie usłyszeliśmy historię klasztoru i kilka legend związanych z takimi charakterystycznymi obiektami kompleksu klasztornego jak wykuta w ołowiu figura św. Barbary czy, pomijana zwykle przez turystów, zbiorowa mogiła powstańców styczniowych znajdująca się po północnej stronie muru. Patriotycznym akcentem było wspólne zdjęcie uczestników rajdu z biało – czerwonymi chorągiewkami uniesionymi nad głową. Spod klasztoru ruszyliśmy górniczym szlakiem w kierunku Bruszni, gdzie zatrzymaliśmy się pod krzyżem także upamiętniającym powstanie 1863 roku. Szlak ten wiódł nas przez malownicze lasy i wzniesienia, a po drodze mijaliśmy wyrobiska i szyby – symbole dawnej świetności górnictwa w naszym regionie. Ostatni wysiłek stanowiło sforsowanie góry Patrol – niewysokiej, ale bardzo stromej i wymagającej. Trudy wspinaczki wynagrodził nam jednak wspólny śpiew przy wesoło trzaskającym ognisku, co stanowiło miłe zakończenie naszej wyprawy.

21.10.2017 WIERNA RZEKA - CHĘCINY

21. października Szkolny Klub Turystyczno – Krajoznawczy „Autsajder” ruszył na drugą już w tym roku szkolnym wyprawę. Tym razem żółty szlak zaprowadził nas malowniczymi leśnymi ścieżkami od Wiernej Rzeki przez Górę Miedziankę aż pod sam zamek w Chęcinach. Pokonanie 18 – kilometrowej trasy zajęło nam około sześciu godzin, co, zważywszy ilość postojów przeznaczonych na podziwianie malowniczej jesiennej scenerii, jest czasem całkiem niezłym. Ponadto przez całą drogę towarzyszyło nam słońce i, jak zawsze, doskonałe humory, utrzymujące się nawet wtedy, gdy pokonywaliśmy kolejne strome wzniesienie. Takich wzniesień wprawdzie było niewiele - szlak wiódł głównie przez łagodnie pagórkowaty teren - ale sforsowanie każdego z nich stanowiło dodatkową atrakcję i okazję, by odnaleźć w sobie pokłady sił. Wkrótce zresztą okazywało się, że wysiłek warty był podjęcia, bo z góry rozciągały się wspaniałe widoki na okolicę – na lasy, pola, a z niektórych punktów także na zamek w Chęcinach. Do jego podnóży dotarliśmy jednak dopiero około godziny 16, zmęczeni, ale dumni i szczęśliwi, gotowi na kolejne przygody, jakie czekają nas w tym sezonie.

30.09.2017  RAJD INTEGRACYJNY

30. września odbył się pierwszy w tym roku szkolnym rajd, którego celem było zachęcenie pierwszoklasistów do wstąpienia w szeregi „Autsajdera”. Jak się później okazało ten plan się powiódł – punktualnie o 9:00 przed budynkiem naszej szkoły stawili się licznie żądni przygód przedstawiciele klas pierwszych, by wyruszyć na wspólną wędrówkę. Tym razem miała ona nietypową formą – była to gra terenowa połączona z biegiem na orientację przygotowanym przez przedstawiciela naszego klubu turystycznego z liceum im. Św. Jadwigi. Zgodnie z zasadami podzieliliśmy się na kilka zespołów i ruszyliśmy w kierunku Kadzielni, gdzie czekało na nas pierwsze zadanie. Na słupku znaleźliśmy przywiązaną tajemniczą kopertę z pytaniem w środku: W którym roku na Kadzielni ustawiono tablice z Dekalogiem? Pytanie to z pozoru tylko wydawało się trudne, bo nieopodal znajdowała się tablica informacyjna. Pozostałe zadania na naszej trasie dotyczyły różnych punktów w mieście i okolicy, a poprawne rozwiązanie wszystkich zagadek poczytaliśmy sobie za punkt honoru. Dodatkowo do szybszego marszu mobilizował nas duch współzawodnictwa obecny wśród członków poszczególnych zespołów przez całą drogę od Kadzielni przez Karczówkę, Brusznię, aż po rezerwat na Ślichowicach.

Do zakończenia rajdu nowi członkowie klubu byli już „swoi”. Cieszymy się więc z ich przybycia i mamy nadzieję widywać się z nimi odtąd na wszystkich następnych rajdach w bliższej i dalszej przyszłości!